Eerste drie weken Zuid-Afrika!

Hallo lieve mensen,

Zoals al te lezen was in mijn vorige reisblog ben ik op zaterdag 29-04 naar Zuid-Afrika gevlogen! Dit ging niet geheel volgens planning. Toen Laura en ik ons gingen inchecken op het vliegveld in Bali vroegen de dames of wij ook een datum hadden wanneer we het land weer zouden verlaten, maar Laura en ik hadden nog helemaal geen ticket naar huis geboekt. We dachten dat doen we wel in Zuid-Afrika omdat we nog niet wisten wanneer we terug wouden gaan, oeps! De dames vertelde dat we nu een ticket moesten gaan boeken en als we dat niet deden we het land niet in mochten. Dit hadden we niet zien aankomen! Laura en ik hebben in een kwartier tijd een ticket naar huis geboekt op het vliegveld in Bali!
En we hadden geluk dat we er optijd waren anders hadden we misschien wel onze vlucht gemist! Dus bijdeze, Laura en ik landen zondag 02-07 om half 10 op schiphol! Nadat we een bevestiging hadden ontvangen van cheaptickets konden we ons vliegtuig naar Zuid-Afrika halen!

We vlogen vanaf Bali naar Doha van Doha naar Johannusburg en vanaf Johannesburg een binnenlandse vlucht naar Port Elizabeth. Vanaf Port Elizabeth was het ongeveer nog anderhalf uur met de auto naar Port Alfred. Al met al hebben Laura en ik er meer dan 36 uur over gedaan om van Bali naar Port Alfred te komen. Toen we zondag 30-04 aankwamen bij de campus waren we allebei behoorlijk kapot van deze lange reis. We werden naar de accommodatie gebracht en deze bleek behoorlijk tegen te vallen. De kamer was behoorlijk klein, het stonk naar schimmel en het was vochtig. De vrouw zei dat we de volgende dag even bij haar langs moesten komen om dit te bespreken. Toen Laura en ik de volgende dag bij haar langs wouden gaan was ze er niet, welkom in Zuid-Afrika!

Ik ben samen met Laura en de 4 jongens (die ook in Bali met ons zaten) tegelijk aangekomen en de accommodatie viel bij ons allemaal zwaar tegen. Na veel geregel en zelfs onze school in Emmen te hebben benadert heeft iedereen na ongeveer een week een andere kamer gekregen en hier kunnen we allemaal prima de aankomende 10 weken doorbrengen!

Het eerste weekend van 05-05 zijn we met zn allen naar Tsitsikamma geweest. Dit is een natuurgebied waar ook allerlei activiteiten te doen zijn! We hebben onze scooter moeten inruilen voor auto's en gaan nu met de auto weg. Het landschap waar je doorheen rijd is ongelofelijk mooi en je kijkt je ogen uit. Het is zo heuvelachtig en er zijn zoveel brengen die vol staan met bomen, het is een prachtig gezicht! Waar ik mij wel over verbaasd is dat er zoveel mensen langs de kant van de weg lopen. We rijden dan in een gebied waar helemaal niks is en toch lopen er mensen langs de kant van de weg te liften. Ik vraag me dan echt af waar kom je vandaan en waar moet je naartoe, want er is hier helemaal niks, heel bijzonder! Ook zijn we tijdens het rijden in Tsitsikamma wilde apen tegen gekomen langs de kant van de weg. Ik ben de aapjes van Bali gewend en die zijn best klein, de apen die ik hier zag leken wel gorilla's in vergelijking met de aapjes in Bali!

We hebben het eerste weekend een villa gehuurd waar we met zn allen in verbleven. In Tsitsikamma zit de hoogste bungee jump ter wereld, namelijk 216 meter hoog. Je springt dan van een brug het diepe dal in en over de brug rijden auto's heen. Hier gingen we vrijdag eerst naartoe. Ik heb samen met 5 anderen van deze brug afgesprongen! Toen we aankwamen kregen we allemaal een nummer en we dachten dat we aan de hand van dit nummer ook gingen springen. Toen we eenmaal onder de brug waren bleek dat ik als eerste moet, Ik had me hier helemaal niet op voorbereid! Mijn voeten werden aan elkaar vast gebonden en kreeg instructie over hoe ik moest springen. Voor het ik het wist stond ik op het puntje van de brug en werd er tot 3 geteld. Toen ik het getal 3 hoorde sprong ik naar beneden en heb een ongelofelijke adrenaline kick gevoeld door mijn hele lichaam. Het heet natuurlijk ook niet voor niks Face the Adrealine! Toen ik naar beneden sprong duurde het voor mijn gevoel best lang voordat het touw mij omhoog trok, het is natuurlijk gewoon een vrije val die je maakt! Na ongeveer een paar minuutjes te hebben heb gebundeld kwam er een man aan en die keerde mij weer om zodat ik rechtop terug kwam bij de brug. Het was een hele bijzondere ervaring! De mannen die onder de brug aan het werk waren proberen je heel erg op je gemak te stellen. Er werd muziek gedraaid en wanneer ze de touwen binnen halen deden ze dat in een rijtje met allerlei leuke dansjes tussendoor! Nadat iedereen had gesprongen zijn we door gereden naar het ziplinen. We werden naar het bos gebracht en gingen met behulp van kabels van boom naar boom zwaaien. Een beetje als Tarzan zeg maar! Er waren stukken bij waar de kabels naar beneden waren getrokken waardoor je met een enorme noodgang van de ene boom naar de andere boom ging! Dit hebben we ongeveer 3uur gedaan en toen zijn we weer terug gereden naar de villa. 'S avonds zijn we met zn allen uiteten geweest en de volgende dag gingen we naar het natuurgebied in Tsitsikamma. De 4 jongens zijn naar een autorace geweest en Laura, ik Nadieh en Franzi zijn door gereden naar het natuurgebied. Hier zijn we wezen wandelen en hebben en hebben we de ruige zee kunnen bewonderen. Ik dacht dat de zee in Bali hoge golven had maar hier in Zuid-Afrika was het nog hoger en ruiger!

De derde nacht zijn we wezen slapen in Jeffreys Bay en zijn we met zn allen op stap geweest. Dit was de eerste keer dat ik in een stad op stap ging! In de eerste kroeg was er karaoke en hier zijn we een tijdje blijven hangen. Er werden Zuid-Afrikaanse liedjes gezongen en de tekst kon je mee lezen op het scherm. Sommige liedjes hadden zoveel gemeen met de Nederlandse taal dat ik begreep waar ze over zongen (zie foto's). Uiteindelijk zijn we naar een andere bar gegaan die best populair is in Jeffreys Bay. Toen we daar eenmaal waren ben ik best geschrokken over het verschil wat er nog is tussen donkere en blanke mensen. Je zag dat blanke mensen plezier maakte en een drankje en dansje waagde maar dat de donkere mensen aan het werk zijn. Ik voelde een soort van racisme en had dit niet verwacht. Ik was er vanuit gegaan dat het wel gemixed zou zijn maar dat was niet het geval. Op een gegeven moment kwam ik aan de praat met een donkere man die daar aan het schoonmaken was en die vertelde dat hij 15 rand in het uur verdient. Dat is omgerekend 1 euro per uur, hier ben ik best van geschrokken. Op een gegeven moment hadden we het wel gezien met zn allen en zijn we terug naar de accommodatie gegaan.

De volgende ochtend zijn ik Laura, Nadieh en Franzi naar Port Elizabeth gereden en zijn we hier wezen shoppen. De winkels vallen me reuze mee en in vergelijking met Bali lopen ze wel met de trend mee! Ook toen ik voor het eerst de supermarkt zag sprong ik een gat in de lucht. Eindelijk weer fatsoenlijke kaas, brood en melk! Dit had ik al een paar maanden niet meer gehad! Na het shoppen zijn we terug gereden naar Port Alfred en de volgende dag hebben we de auto weer ingeleverd. Dit onze eerste weekend weg in Zuid-Afrika!

In de tweede week 08-05 hebben we te horen gekregen wat we precies gaan doen tijdens de minor Event Management 2. Ik moet samen met 3 klasgenoten een karaoke avond organiseren en dat gaan we doen in Guidos. Dit is de populairste bar onder de studenten en in week 6 gaat dit plaats vinden. We hebben op school meetings met onze client en moeten zelf alle stappen ondernemen om dit event tot een succes te brengen. Dit houd onder andere in het zorgen voor apparatuur, tickets sales, marketing etc. Het lijkt mij hartstikke leuk om dit te organiseren en heb er veel zin in!

Deze week zijn we ook een paar keer op stap geweest. Op de campus is geen plek waar de studenten gezamelijk kunnen zitten en de avond kan door brengen. De kantine gaat tegen een uur of 7 dicht en 's avonds is het ook al tegen 6uur donker. We moeten 's avonds in groepen lopen als we wat willen doen, omdat het in je eentje best gevaarlijk kan zijn. Er zijn een paar kroegen waar we heen kunnen om 's avonds samen te zitten. Dus elke avond gaan we wel naar een kroeg en drinken we een drankje en spelen we kaarten. Gelukkig is de wijn hier niet duur en kunnen Laura en ik een inhaalslag maken wat betreft de wijn! In Bali was de wijn namelijk niet te betalen en hebben we denk ik in totaal 5 wijntjes gedronken.

Op zondag 14-05 zijn Laura, ik, Nadieh en Franzi naar het addo elephant park geweest wat ongeveer anderhalf uur rijden is vanaf Port Alfred. Hier hebben we een safari tocht gedaan met de auto. We hebben heel veel olifanten, pumba's, buffels, zeebra's en herten gezien (zie foto's!). We hebben de hele dag door het park gereden en die maandag de auto weer ingeleverd! De olifanten hebben we van heel dichtbij kunnen zien omdat er 1 op ons afliep en naast de auto kwam lopen. Het was heel bijzonder om zo'n groot beest van dichtbij te kunnen bewonderen!

In de week van 15-05 heb ik veel gevolleybalt! We moeten ons hier zelf zien te vermaken omdat er eigenlijk niks te doen is op de campus of in het stadje Port Alfred. We hebben een leuke groep Friese meiden ontmoet en proberen elke dag rond een uur of half 4 een potje te volleyballen!

Woensdag hadden we al weekend en konden helaas niet weg omdat we zaterdag moesten helpen bij een Mountainbike event. Dus we zijn vrijdag 19-05 naar het mansfield park geweest wat ongeveer een kwartier rijden is vanaf Port Alfred. Ik samen de jongens, Laura en Nadieh hebben de hiking route gedaan wat inhoud dat we ongeveer 2uur hebben gelopen door het park. In het begin kwamen we direct al 4 giraffen tegen en er was ook een tamme giraffe! Deze hebben we allemaal kunnen aaien. Verder heb ik nog op afstand de zeebra's kunnen zien en de struisvogels (zie foto's).

Zaterdag 20-05 heb ik samen met Laura, Nico en Frank geholpen bij een mountainbike event. We stonden met zn 4e bij de massage tafels en het was de bedoeling dat wij de mensen die binnen kwamen na het mountainbiken een massage zouden geven. Hier hadden we allemaal eigenlijk helemaal geen zin in en gaven dit aan bij onze docent die ook aanwezig was. Uiteindelijk heb ik toch 1 man moeten voorzien van een massage en daarna konden we bij het koude drinken staan! Gelukkig duurde de dag niet lang en waren we binnen 4uurtjes alweer klaar!

Nou lieve mensen dit was een behoorlijke lap tekst! Ik zal voortaan wat eerder een update geven zodat de verhalen wat korter worden haha!

Heel veel liefs!

1. Helma:
    20 mei 2017
    Hee dien mooi verhaal✋Bijzonder om zo dicht bij de dieren te zijn die we hier in wildlands kunnen bewonderen. Ik heb het filmpje van je jump gezien.... vond het doodeng maar wel een hele ervaring lijkt me!! Veel plezier nog geniet ervan!! Grtjs en dikke kus Van ons
  2. Papa:
    20 mei 2017
    Hoi lieverd, dat je geen tijd hebt gehad voor div updates is een goed teken haha, ben je in ieder geval nog lekker actief bezig. Wat weer een avontuur en fijn dat je je draai ook in Zuid Afrika kunt vinden. Veel plezier en geniet ze. Liefs papa
  3. Dewy:
    21 mei 2017
    Lieverd! Wat een verhalen en wat een ervaringen! Super wat je allemaal beleeft daar, pakt niemand je meer af.. Hier word je erg gemist! Kan niet wachten tot je terug bent Heel veel plezier nog, dikke kusssss ❤❤
  4. Nick:
    26 mei 2017
    Super mooie ervaringen lieverd , je ben hartstikke goed bezig! Nog ff doorpakken en dan ben je ook alweer thuis. Geniet ervan schat!