Officiële vakantie week 1

5 april 2017

De eerste week vakantie (na de laatste schooldag) zit erop! In deze week ben ik naar verschillende stranden geweest, naar een zilveren sierraden winkel, op stap en heb ik Nyepi dag mee mogen maken.

We wouden eerst naar de Mount Batur (dit is een vulkaan) om deze te gaan beklimmen. Maar door de slechte weervoorspelling zijn we hier niet geweest. Het eerste weekend (24-03) van de vakantie heeft het veel geregend op Bali en hebben we daardoor veel in het hotel doorgebracht. We zijn wel naar de zilver fabriek geweest die Saraswati Silver heet, deze zit dichtbij het hotel. Hier maken ze sieraden en het merk best of budha (een goed stukje namaak van budha to budha). Na een halfuurtje rijden waren we er, we hebben onze scooter geparkeerd en zijn naar binnen gegaan. We kwamen bij een mooie tuin en daaraan vast zat de 'fabriek' en de winkel. De fabriek was niks meer dan een werkplaats waar de werknemers in nogal barre omstandigheden werkten. Ik zag dat een vrouw aan het lassen en solderen was zonder enige bescherming en op slippers (zie foto’s). Naast deze werkplaats zat de winkel en die stond vol met mooie sierraden voor een lage prijs. Ik vond het best bizar dat de sieraden die hier werden verkocht een deur ernaast werden gemaakt.

De dag voor Nyepi wouden Laura, Isa en ik naar het strand toe. We hebben hier weliswaar bijna 2 uur over gedaan omdat heel veel straten waren afgezet en niet bereikbaar waren. Op een gegeven moment stonden we in een file met ik denk ongeveer 500 andere scooters. Ik had dit nog nooit meegemaakt, doordat alles was afgezet moesten we allemaal dezelfde kant op. Ook moesten er nog boodschappen worden gedaan omdat tijdens Nyepi de winkels dicht zijn. Dit valt ongeveer te vergelijken met kerst in Nederland. Het was super druk in de winkels en het halve assortiment was uitverkocht!

Nyepi (ook wel genoemd als de dag van de stilte) viel op dinsdag 28-03. De dag daarvoor was er een optocht op alle kruispunten in Bali. Vlak bij ons hotel zit ook een groot kruispunt en ook daar kwam een optocht. Tijdens deze optocht waren allerlei verschillende poppen die werden getoond en gedragen door de Balinese mensen. Deze poppen zijn door de Balinese bevolking zelf gemaakt en ze lijken op enge en boze geesten (zie foto’s). Dat is juist de bedoeling, want met deze poppen willen ze de boze geesten verjagen van het eiland. Tegen een uurtje of 6 uur ’s avonds zijn we met een groep naar het kruipunt gelopen om te gaan kijken. De poppen werden door een stuk of 12 mensen gedragen die allemaal hetzelfde kledingstuk droegen. Ik heb een stuk of 4 verschillende poppen gezien die naar het midden van de kruising werden gedragen. De weg naar de kruising toe werd en gespeeld op instrumenten en werd er gezongen. Eenmaal op het kruispunt werd de pop alle kanten als het ware ‘opgeslingerd’ (zie filmpje en foto’s). De voorstelling van de pop duurde ongeveer 20 minuten en daarna kwam er een andere.

De volgende dag was het Nyepi en moest het hele eiland plat worden gelegd. Vliegtuigen mochten niet landen, auto's en scooters mochten niet rijden, de winkels waren allemaal gesloten en we moesten allemaal verplicht in het hotel blijven. Niemand mocht op straat lopen en dat werd ook keurig gecontroleerd door de Nyepi politie. Toen het donker werd waren ook alle lichten uit. Zowel in het hotel, als op straat. Op heel Bali was geen licht meer te bekennen. Het enige licht wat je zag waren de zaklampen van de politie die aan het controleren was. De jongens liggen op de 4e verdieping van het hotel en hebben een balkon. Laura, Isa en ik hebben bij de jongens op het balkon gezeten om naar de prachtige sterrenhemel te kijken. De sterren waren goed te zien omdat het hele eiland donker was. Als er een vliegtuig over Bali zou vliegen zou deze niet te zien zijn. Toen we op het balkon zaten heb ik 1 auto door de straat zien rijden (zie foto album). Ook heb ik een foto gemaakt hoe de straat er normaal uit ziet. De straat voor ons hotel was ook helemaal leeg, hiervan heb ik ook een foto gemaakt hoe dit eruit zag en hoe het eruit ziet als er op een normale dag op wordt gereden. Het is een wereld van verschil! Ik vond het super indrukwekkend om dit meegemaakt te hebben.

De reden waarom alle lichten uit zijn met Nyepi en de bevolking binnen blijft is omdat de Balinese bevolking denkt dat de boze geesten het eiland zullen overslaan. De bedoeling is dat de geesten die over Bali heen vliegen denken dat Bali is verlaten. Ik vond het heel bijzonder dat een heel eiland zo'n geloof kan hebben en zich er ook compleet aan houd. Dat niemand het licht aan heeft en dat er bijna tot geen mensen op straat te vinden zijn. Al het hotelpersoneel is in het hotel gebleven en hebben hier ook geslapen. De dag na Nyepi was alles weer normaal en konden we ons eindelijk weer verplaatsen

Het weekend van 01-04 heb ik 3 nachten geslapen in Lombok. We zijn zaterdag met de boot weggegaan en hebben over de heen reis zo'n ongeveer 8uur gedaan! We gingen vanaf het hotel naar Padangbai op de scooters, vanaf Padangbai kan je naar Lombok of naar de Gili eilanden. Dit is ongeveer anderhalf uur rijden. Tijdens deze rit was er een politie controle en werden Laura en ik aan de kant van de weg gezet. Na het laten zien van het internationaal rijbewijs konden we door. Een andere agent begon een gesprek aan met mij en Laura, hij wilde met ons uit eten en we mochten onze vriendjes niet meenemen. Hij pakte mijn telefoon en zette zijn telefoonnummer erin. Wanneer we terug kwamen van Lombok moesten we hem maar even een telefoontje doen. Ik wist niet zo goed wat me overkwam en bleef maar gewoon vriendelijk want het is tenslotte een agent. Na dit tafereel konden we eindelijk door naar de boot. De bedoeling was dat we naar Nusa Penida zouden gaan maar helaas hadden wij die boot gemist. We konden wel een andere boot regelen maar dan konden de scooters niet mee en moesten we meer betalen. De boot van Lombok stond er nog en toen hebben we besloten dat we dit weekend naar Lombok zouden gaan in plaats van Nusa Penida.

Toen we op de boot zaten kwamen we er achter dat we ongeveer 5 uur op deze boot zouden zitten voordat we in Lombok waren. Oeps, hier hadden we geen rekening mee gehouden. Al met al waren we tegen half 8 in de accommodatie die we hadden geboekt. Toen we in Lombok aankwamen moesten we nog dik een uur rijden naar Koeta hier zouden we gaan slapen. Toen we er eindelijk waren hebben we onze spullen neergelegd en zijn we een hapje wezen eten met z’n allen, een potje gekaart en toen lekker op bed.

De tweede dag zijn we met de scooter naar Mawun Beach geweest. Hier is een fantastisch stand met een heel mooi uitzicht op de zee (zie foto's). De rit er naar toe was ook super, Lombok is nogal heuvelachtig dus je gaat berg op en berg af, hierdoor hadden we een prachtig uitzicht over het mooie landschap. Na het strand zijn we wezen eten bij een restaurant die zich op een heuvel had gevestigd. De helderblauwe lucht had plaats gemaakt voor een hele donkere en nogal behoorlijke bewolking. We hadden besloten dat we ergens anders gingen slapen en moesten hierdoor dik anderhalf uur op de scooter zitten. We zouden naar de plaats Sengiggi gaan. Toen we net een half uur op de scooter zaten begon het te regenen en we weten uit ervaring dat als het in Bali begint te regenen, het dan vaak met bakken uit de lucht komt zetten. We zijn met z’n allen wezen schuilen bij mensen onder een afdakje. De mensen op Lombok zijn heel vriendelijk en behulpzaam wanneer dat nodig is. We vroegen of we een regen poncho konden kopen en dat kon wel ergens in de buurt. We zijn naar deze winkel begeleid door de mensen waar we hebben geschuild en hier hebben ik, Laura en Isa een super vette poncho kunnen scoren (zie foto's). De jongens hadden al een poncho die ze in Ubud hadden gekocht. Toen we allemaal de poncho aan hadden waren we ready to go. Het regende inmiddels met bakken uit de lucht en we hebben de hele heen weg naar Sengiggi regen gehad. We hadden besloten dat we daar ergens zouden gaan eten en dan een nieuwe accommodatie zouden boeken.

Toen we van de ene kant van Lombok (Koeta) naar de andere kant gingen (Sengiggi) hebben we onderweg behoorlijk wat optochten gezien. In deze optochten liepen kleine meisjes en jongetjes achter mekaar aan. Ze liepen gewoon over de weg met heel wat muziek op de achtergrond (zie filmpje). Op lombok zijn de mensen moslim en het wordt ook wel het eiland van de 1000 moskeeën genoemd. Onderweg heb ik ook gigantisch veel moskeeën gezien in allerlei vormen en kleuren (zie foto's).

Het boeken van de accommodatie verliep niet zo soepel als anders. We waren creditcard gegeven nodig en niemand had een creditcard bij zich. Na het vinden van een geschikte accommodatie stuurde Google Maps ons een hele andere richting op. We hebben er in totaal wel 2 uur over gedaan om een villa te vinden voor de overnachting. En wanneer je dacht dat het niet erger kon, was de binnenband van de scooter van 1 van de jongens lek. Doordat we net voor een spa center stonden besloot Bart te bellen om te kijken of ze open deden. En dat gebeurde, de vriendelijke man heeft ons naar een ressort begeleid waar de scooter kon blijven staan voor 1 nacht zodat die op een veilige plek zou komen te staan. We hadden eindelijk een accommodatie gebonden via booking.com en toen we daar aankwamen bleek het de verkeerde te zijn. De manager was voor ons uit bed gekomen maar het was niet de juiste accommodatie. Die wij hadden geboekt zat 15 meter terug. Al met al hadden we tegen 9 uur ‘s avonds een slaapplek voor die nacht, oeps haha!

De volgende dag hadden we weer nieuwe energie en gingen we na het ontbijt een scootertocht maken langs de kustlijn. Na het ophalen van de scooter en het fixen van de binnenband konden we gaan. Echter heeft deze toer niet lang geduurd om het onderweg begon het te regenen. We zijn wezen schuilen bij een restaurant aan de zijkant van de straat. En geluk bij een ongeluk was dat we een heel mooi uitzicht over de zee hadden en de Gili eilanden konden zien. Tijdens de scootertour zijn we op verschillende punten gestopt om naar de Gili eilanden te kijken (zie foto's). Na ongeveer anderhalf uur in het restaurant te hebben gezeten hebben we besloten om de regen poncho aan te trekken en richting de villa te rijden. Hier hebben we spelletjes gespeelt en zijn we later een hapje gaan eten. We hebben 2 nachten in de villa geslapen en zijn dinsdag 04-04 met de boot terug gegaan naar Bali. Deze bootreis duurde ook ongeveer 5 uur en al met al waren we gisteren tegen 8uur ’s avonds weer terug in het hotel.

Maandag 10-04 heb ik mijn mondelinge toets en die zaterdag daarop komt Nick! Dit schiet al aardig mooi op.

Nou groetjes en heel veel liefs!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nick:
    5 april 2017
    Hey schat! Super om te lezen dat je zo hebt genoten van je eerste weekje vakantie haha leuk joh! Nog een weekje en dan kan je mij alle leuke dingen van Bali laten zien! Kijk er ontzettend naar uit, maar tot die tijd heel veel plezier en veel succes met je toets! Ik duim voor je topper!! Hartstikke trots op je! Dikke kus .
  2. Papa:
    6 april 2017
    Interessant , indrukwekkend al die cultuur verschillen. Daar is ons ( wat er van over is) Sinterklaasfeest niets bij. Fijn dat jullie zo ondernemend zijn en Nick moet die agent dan maar even....;-) blijf genieten en heel veel liefs, papa
  3. Helma:
    7 april 2017
    Hee lieverd, wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt de afgelopen 2 maanden! Blijf genieten en mooie herinneringen maken! Veel succes met je laatste toets Nog 1 weekje en dan samen vakantie vieren met Nick
    Groetjes en dikke kus van Ron & Helma