Laatste 3 weken Bali!

19 mei 2017 - Bali, Indonesië

Hallo lieve mensen,

Het is inmiddels al dik 6 weken geleden dat ik voor het laatst een reisverhaal heb geschreven, oeps! Dit reisverhaal gaat over mijn laatste 3 weken op Bali en het andere reisverhaal gaat over de eerste drie weken in Zuid-Afrika!

Op maandag 10-04 had ik samen met mijn klas de mondelinge toets. Deze toets ging over alle lessen die ik de afgelopen weken heb gevolgd in Bali. Ik had de toets om 1uur s middags en heb mij die ochtend er behoorlijk druk om gemaakt moet zeggen! Al met al was dit helemaal niet nodig en heb ik een voldoende gehaald op mijn mondeling. Tijdens deze mondeling kreeg iedereen een individuele vraag die beantwoord moest worden, hierna kreeg je met je groep een casus die je moest oplossen. De casus ging over risico management en we hadden 15 minuten de tijd om ons voorstel te presenteren. Na ongeveer 3 kwartier stonden we weer buiten en had ik een goed gevoel over deze mondeling. Inmiddels heb ik het cijfer ervan ontvangen en ben ik geslaagd voor Event Management 1!

Dezelfde week op 12-04 heb ik samen met 6 anderen de mount batour beklimmen in Bali, de mount batour is een active vulkaan die je midden in de nacht moet bewandelen om s ochtends vroeg de zonsopgang te kunnen zien. We werden daarom al om 2uur 's nachts opgehaald vanaf het hotel en tegen een uur of half 4 's nachts zijn we begonnen met de klim. We kregen allemaal een zaklamp omdat het natuurlijk nog pikken donker is en je geen hand voor ogen kon zien. Na ongeveer 20 minuten brak bij mij het zweet al uit. Het pad naar de top is stijl en ligt bezaaid met stenen, grind en er is geen fatsoenlijk voetpad. Het was klauteren, klimmen en vooral goed opletten! Ik denk na ongeveer 2uur lopen hadden we de top bereikt en hebben we genoten van een fantastisch uitzicht en natuurlijk de zonsopgang. Boven op de vulkaan waren ook allemaal kleine aapjes, je moet goed oppassen met je spullen want ze gaan er zo mee vandoor!

Toen de zon was opgekomen en wij ongeveer een half uur boven hadden gestaan werd het weer tijd om naar beneden te lopen. Ik weet niet wat zwaarder is, het niet kunnen zien waar je loopt als je omhoog gaat of het kunnen zien waar je langs bent gekomen als je naar beneden gaat! Toen ik naar beneden liep en zag wat voor pad ik de heen reis had bewandeld stond ik ervan versteld. Het was zo stijl en er lagen zoveel rotsen en stenen die je in het donker helemaal niet opvalt! Ook de weg naar beneden heeft dik 2 uur geduurd en gelukkig is iedereen er zonder schaafwonden vanaf gekomen!

Tijdens deze klim waren er twee gidsen met ons mee, deze gidsen waren lokale mensen die dit 2 keer per dag deden. Petje af voor hun! Toen ik naar hun schoenen keek zag ik dat er allemaal gaten in zaten en de zolen helemaal versleten waren. We hebben met zn allen wat geld bij elkaar gelegd en deze gidsen het geld gegeven met de boodschap dat ze daarvan nieuwe schoenen moesten kopen!

Op zaterdag 15-04 kwam Nick mij eindelijk opzoeken in Bali en kon ik ook mijn eigen koffer gaan inpakken. Na ongeveer 2,5 maanden te hebben geleefd in het mooie Puri Saron hotel in Denpasar was het nu tijd om lekker 2 weken vakantie te gaan vieren samen met Nick! Samen met Laura heb ik Nick opgewacht op het vliegveld en toen hij eraan kwam ben ik om hem heen gevlogen!

De eerste week van de vakantie zaten we in Lovina, dit ligt in het noorden van Bali en is niet heel toeristisch. Toen we in het hotel aankwamen hebben we een scooter gehuurd en zo hebben we Lovina kunnen ontdekken. We hebben dolfijnen gezien, zijn naar een tempel geweest, naar watervallen en naar de hotsprings. Ook hebben we hele leuke en lieve mensen ontmoet waarmee we 4 avonden op stap mee zijn geweest!

De tweede week zaten we in het zuiden van Bali namelijk in Sanur, we hebben ongeveer 3uur in de taxi gezeten om hier te komen. Ook hier hebben we een scooter gehuurd en Nick vond het fantastisch om in Bali scooter te rijden. In het begin is het even wennen omdat je aan de andere kant van de weg rijd en er weinig tot geen verkeersregels zijn. Je mag elkaar bijvoorbeeld zowel van links als rechts inhalen en wanneer er een auto na je toetert betekend dit dat die jou gaat passeren!

Toen we in Sanur zaten zijn we naar het hotel gereden waar ik al die tijd heb gezeten. Nick wou graag zien waar ik al die tijd had gewoond en hij herkende bepaalde punten vanuit het hotel. Dit kwam omdat ik bijvoorbeeld veel op de trap met hem had gebeld. Ook zijn we naar allerlei andere plekken gereden waar ik veel tijd door had gebracht, zoals bijvoorbeeld het strand haha!

Ook zijn we een dag naar Lembogan geweest met de boot. Ik was hier al een keer geweest maar vond het zo mooi eiland dat ik dit ook graag aan Nick wilde laten zien! Net zoals Ubud en Uluwatu. In Ubud zijn we naar de prachtige rijstenvelden geweest en in Uluwatu was het mooiste strand wat ik had gezien in Bali.

De twee weken dat Nick bij mij was zijn voorbij gevlogen! We hebben hele leuke dingen samen gedaan en gezien en als het aan Nick ligt gaan we zeker nog een keer terug naar Lovina!

Op 29-04 vloog Nick terug naar huis en vloog ik door naar Zuid-Afrika. We zijn samen naar het vliegveld gegaan en moesten helaas weer afscheid nemen. Ik ga nog 10 weken knallen in Zuid-Afrika en dan zit de Grand Tour erop!

Inmiddels zit ik al 3 weken in Zuid-Afrika en hoe dit bevalt lees je in mijn andere reisblog! Xxx

1. Helma:
    20 mei 2017
    Hee lieverd vakantie met Nick samen is voorbij gevlogen...✈️ en weer afscheid moeten nemen!! Gelukkig zijn jullie goed aangekomen in z-afrika, een hele trip! Een heel ander continent en cultuur. Geniet ervan en ga door met met mooie herinneringen maken!! Dikke kus en grtjs van ons
  2. Papa:
    21 mei 2017
    Hoi lieverd, voor mij is het event management 10 met een griffel. Knal nog maar even in Zuid Afrika en dan met de gierende bliksem over 7 weken terug haha. Geniet en ik ben blij dat je je draai inmiddels ook hier gevonden hebt. Liefs papa
  3. Susanna:
    24 mei 2017
    Leuk Nadien!! Geniet er nog maar even van voor je het weet ben je weer in het saaie Nederland!!